بیمه نوین

مرکز تخصصی خدمات بیمه ای

مرکز تخصصی خدمات بیمه ای

مطابق ماده یک قانون مسئولیت مدنی مصوب سال 1327 ،

مسئول حادثه ناگزیر از جبران خسارت به زیاندیده می باشد.

 

 

و با توجه به موضوع فوق کارفرمایان همواره از این بابت دغدغه خاطر داشته که در زیر به اجمال به توضیح بیمه مسئولیت مدنی کارفرمای ساختمانی در مقابل کارکنان می پردازیم.

به چه شخصی کارفرما می گوییم: 

کارفرما شخص حقیقی یا حقوقی است که یک پروژه ساختمانی و یا یک واحد تولیدی ، خدماتی و تجاری را با استفاده از توان یک یا چند نیروی انسانی می سازد یا اداره می کند. معمولا در هر پروژه اعم از کوچک یا بزرگ وسایلی وجود دارند ممکن است بسیار ساده ، ابتدایی و یا تاسیسات پیشرفته عظیمی باشند که کار کردن با آنها مستلزم تخخصص و کارایی و دقت خاص باشد. ولی به هر حال این وسایل از هر گونه که باشند و همچنین محیط کار از هر نوع که باشد کم یا بیش ، خطرزا هستند و می توانند صدماتی به کارکنان وارد کنند . هر حادثه ای که در طول فعالیت رخ دهد و آثار زیان بار آن متوجه نیروی انسانی شاغل در پروژه شود ، موجب مسئولیت کارفرما خواهد بود و این مسئولیت نیازی به اثبات تقصیر و یا کوتاهی کارفرما ندارد و به اصطلاح حقوقی یک مسئولیت فرضی و یا قانونی است و فقط با اثبات خلاف آن مثلاً اثبات اینکه کارگری به عمد خود را در موقعیت خطرناک قرار دادهاست ، می توان کارفرما را از مسئولیت مبرا ساخت که البته اثبات این امر بسیار مشکل است.

چون قوانین کار به صراحت کارفرما را مسئول حوادثی می شناسد که در طول پروژه رخ می دهد بدیهی است که کارفرما به منظور تخفیف مسئولیت خود و کاهش خطر موظف است همه گونه تدابیر امنیتی را اتخاذ و وسایل مقابله با خطر را در محل فراهم کند ولی با وجود این از مسئولیت مبرا نیست و آخرین تدبیر عاقلانه که می تواند به نحو موثر موجب آرامش خاطر او شود ، اخذ پوشش بیمه ای کافیست.

بر اساس این طرح ، مسئولیت مدنی کارفرمایان ناشی از حوادثی مه به موجب قصور و اهمال آنان به کارکنان تحت امر وارد آید و کارفرما مسئول جبران آن شناخته شود ، تحت پوشش بیمه قرار میگیرد. جبران هزینه های پزشکی و غرامت فوت و نقص عضو مطابق قانون دیات در تعهد بیمه گر می باشد. اخذ بیمه نامه یاد شده برای کلیه کارفرمایان لازم و ضروری است.

 

این بیمه نامه به دو صورت کلی می باشد:

- بی نام (بدون نیاز به ارایه اسامی کارکنان)

- با نام (با اعلام اسامی کارکنان)

 

پوششهای اصلی بیمه نامه:

- جبران هزینه های پزشکی در اثر حادثه

- جبران غرامات فوت و نقص عضو اعم از کلی و جزیی در اثر حادثه

 

پوششهای اضافی بیمه نامه:

(کارفرما می تواند با پرداخت حق بیمه اضافی نسبت به اخد این پوشش ها اقدام نماید.)

- پوشش ماموریت خارج از کارگاه کارکنان

- پوشش حوادث نقلیه موتوری

- پوشش جبران هزینه های پزشکی 

- پوشش جبران مطالبات سازمانهای تامین اجتماعی و خدمات درمانی

- پوشش جبران خسارات جانی وارد به اشخاص ثالث

- پوشش مابه التفاوت افزایش دیه برای یکسال ، دوسال و یا سه سال آتی

- پوشش پرداخت غرامت روزانه کارکنان

- پوشش مازادبر یک دیه (دیه دوم)

 

عوامل تعیین حق بیمه عبارتند از:

- نوع فعالیت

- تعداد شیفت

- تعداد کارکنان

- مدت بیمه نامه

- میزان تعهدات و پوشش های اضافی درخواستی بیمه گذار

- سوابق بیمه ای بیمه گذار نزد شرکت بیمه