بیمه نوین

مرکز تخصصی خدمات بیمه ای

مرکز تخصصی خدمات بیمه ای

رئیس پژوهشکده بیمه در نشست خبری روز سه شنبه 27/3/93 در جمع خبرنگاران حوزه بانک و بیمه با تاکید بر اینکه بهتر است برای تامین آتیه مردم و نیز کمک به اقتصاد ملی، برخی رشته‌های بیمه‌ای اجباری شوند، گفت: در بسیاری از کشورها که نظام تامین اجتماعی نمی‌تواند آینده مردم را به درستی یا به اندازه کافی تضمین کند، بیمه عمر به‌شدت توسعه یافته است، در حالی که متاسفانه در کشور ما بیمه عمر حتی ناشناخته مانده است. 
دکتر غدیر مهدوی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا می‌توان تعداد بیمه‌های اجباری در کشور را گسترش داد، تاکید کرد: در زمینه بیمه مسئولیت، ساختمان و عمر، می توان اقداماتی را برای اجباری کردن خرید بیمه‌نامه انجام داد. به عنوان مثال می‌توان کارفرمایان را موظف کرد برای کارمندان خود تا سقف مشخصی بیمه عمر خریداری کنند. 
به گفته او، گرچه هم‌اکنون برخی رشته‌های بیمه‌ای مانند بیمه‌نامه شخص ثالث و مسئولیت در پروژه‌های عمرانی اجباری است، اما در همین بخش‌ها هم موارد عدول از قانون دیده می‌شود. 
مهدوی با اشاره به اینکه جامعه ما در حال حرکت به سمت پیرشدن است و در آینده نه چندان دور، مردم به تامین مالی مناسب برای اداره زندگی خود نیاز پیدا خواهند کرد، ادامه داد: در چنین شرایطی بد نیست به سمت اجباری شدن بیمه عمر حرکت کنیم. 
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه یکی از طرح‌های این پژوهشکده را بررسی وضعیت بیمه شخص ثالث عنوان و اظهار کرد: در این زمینه وضعیت بیمه شخص ثالث در 30 کشور دنیا بررسی شده و در این رابطه پیشنهاداتی نیز ارائه شد. 
به گفته او، توجه به سطح ریسک راننده، ویژگی های اتومبیل و نوع کاربری اتومبیل 3 مولفه اصلی در طراحی بیمه‌نامه‌های جدید شخص ثالث می بایست باشد.
مهدوی یکی از زمینه‌های قابل بررسی در این طرح را میزان رانندگی افراد دانست و افزود: از طریق میزان مصرف بنزین در کارت‌های سوخت می‌توان دریافت که افراد تا چه حد رانندگی می‌کنند و تا چه میزان در معرض ریسک هستند.
او همچنین با اشاره به اینکه موضوع مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از طرح‌های در دست بررسی پژوهشکده بیمه است، اعلام کرد: از آنجا که ضریب نفوذ بیمه در کشور نسبت به میانگین دنیا پایین است، لازم است به منظور افزایش تقاضای بیمه، با حذف مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه، از این صنعت ضروری حمایت نمود. بررسی های پژوهشی پژوهشکده نشان می دهد که در بسیاری از کشورها صنعت بیمه از معافیت های مالیاتی مناسبی برخوردار است.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشکده، از انجام 150 هزار نفر ساعت آموزش به نمایندگان و کارگزاران بیمه در سال گذشته خبر داد و گفت: در 2 سال گذشته بیش از 100 عنوان کتاب تخصصی در حوزه بیمه توسط پژوهشکده منتشر شده است. 
او همچنین از رایزنی برای راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای رشته های مرتبط با بیمه در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی خبر داد و اضافه کرد: همایش سالانه بیمه و توسعه، امسال نیز همزمان با روز بیمه در نیمه آذر ماه برگزار خواهد شد و محور آن «مشتری مداری در صنعت بیمه، الزامات، چالش‌ها و راهکارها» خواهد بود.