بیمه نوین

مرکز تخصصی خدمات بیمه ای

مرکز تخصصی خدمات بیمه ای

اشراف بر آیین نامه شماره ۵۸ در راستای اجرای ماده ۶۱ قانون بیمه مبنی بر لزوم نگه داشت ذخایر و اندوخته های فنی و قانونی و همچنین توجه به آیین نامه شماره ۶۰ که نحوه سرمایه گذاری شرکت های بیمه را مشخص می کند، بدون شک در شفافیت مالی شرکت های بیمه تاثیر بسزایی دارد./اغلب شرکت های بیمه مشاور سرمایه گذاری خوب و حرفه ای ندارند و به همین دلیل منابع خود را در محل هایی با ریسک بالا و قدرت نقد شوندگی پایین سرمایه گذاری می کنند .

به گزارش ریسک نیوز،بهروز اسد نژاد ، مدیر برنامه و بودجه بیمه ایران در گفتگو با خبرنگار ریسک نیوز گفت: از انجا که نهاد های مالی چون بانک و بیمه مستقیما با وجوه مردم سروکار دارند ّ بحث شفافیت مالی اهمیت بسزایی پیدا می کند.

وی با بیان اینکه این شفافیت مالی خود را در ذخایر فنی نشان می دهد ، خاطر نشان ساخت: ار انجا که سال مالی لزوما با سال صدور بیمه نامه منطبق نیست لذا بیمه گران موظفند طبق آیین نامه شماره 58، انواع ذخیره های فنی را به درستی اندازه گیری کنند.

وی با تاکید براینکه اگر استاندارد شماره 28 حسابداری نیز که در راستای روش های های حسابداری برای محاسبه حق بیمه ، خسارت ، افشای اطلاعات و... است نیز به درستی رعایت نشود در آمد را در ظاهر می توان بالا نگه داشت در حالیکه این امر سبب عدم شفافیت می شود.

وی سخنان رییس کل بیمه مرکزی مبنی بر غیرواقعی بودن سود های شرکت های بیمه را ناظر بر محاسبه ذخایر فنی دانست و افزود: اگر شرکت های بیمه ذخایر را غیر واقعی بگیرند در آمد نیز به دنبال آن غیر اقعی خواهد بود که طبیعتا منجر به سود های غیر واقعی خواهد شد.

اسد نژاد درادامه تصریح کرد: شرکت های بیمه عمدا و یا سهوا که عمدتا به دلیل عدم اشراف بر قوانین و مقررات است ذخایر را پایین تر نشان می دهند تا درآمد بالا نشان داده شود در حالیکه اگر ذخایر منطبق بر آیین نامه محاسبه شود باید طبق آنچه در این آیین نامه آمده است به یک وحدت رویه یکسان و منسجم در حسابداری رسید .

 به گفته وی در این آیین نامه نحوه ذخیره گیری در بیمه نامه های زندگی و عیر زندگی مشخص شده است که در صورت رعایت آن از ذخیره گیری سلیقه ای و بعضا فله ای خودداری می شود.

اسد نژاد تاکید کرد: از آیین نامه سرمایه گذاری هم نباید غافل شد به طوریکه طبق این آیین نامه خط قرمرهایی وجود دارد به طوریکه منابع شرکتهای بیمه در محل هایی سرمایه گذاری شود که قابلیت نقد شوندگی بالا و در عین حال ریسک پایینی داشته باشد.

این عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه عنوان کرد: شرکت های بیمه هم باید بر صورت های مالی و نحوه ذخیره گیری توجه کنند تا درآمد ها واهی و سودها کاذب نباشد و هم منابع به درستی سرمایه گذاری شود .

این کارشناس صنعت بیمه با اشاره به اینکه شرایط فعلی دوران گذار صنعت بیمه است ، عنوان کرد: زمانی نظارت بیمه مرکزی متکی بر تعرفه و اتکایی اجباری بود که پس از نرخ گذاری آزاد و کاهش سهم اتکایی اجباری در مسیر نظارت مالی قرار گرفت و نظارت بر توانگری مالی جای خود را به نظارت تعرفه ای داد.

وی تاکید کرد: قوانین نظارتی وجود دارد ولی از آنجا که در دوران گذار قرار داریم باید این نظارت به مرور قویتر و هدفمند شود.

اسد نژاد با بیان اینکه قوانین و آیین نامه های لازم برای محاسبه ذخایر فنی وجود دارد ، گفت: اما متاسفانه دانش فنی کافی و لازم برای محاسبه ذخایر نیست که بدون شک این دانش در شرکت های بیمه باید توسعه یابد.

مشاور سرمایه گذاری در شرکتهای بیمه نداریم

مدیر برنامه و بودجه بیمه ایران در ادامه افزود: دانش فنی کافی در حوزه های مالی و سرمایه گذاری در شرکت های بیمه باید تقویت شود.

وی افزود: اشراف بر آیین نامه شماره 58 در راستای اجرای ماده 61 قانون بیمه مبنی بر لزوم نگه داشت ذخایر و اندوخته های فنی و قانونی و همچنین توجه به  آیین نامه شماره 60 که نحوه سرمایه گذاری شرکت های بیمه را مشخص می کند، بدون شک بر افزایش توانگری مالی شرکت های بیمه تاثیر بسزایی دارد.

اسد نژاد تصریح کرد : علاوه بر محاسبه دقیق ذخایر فنی و انعکاس در صورت های مالی توجه به ارکان سرمایه گذاری که قانون مشخص کرده اهمیت دارد این در حالی است که اغلب شرکت های بیمه مشاور سرمایه گذاری خوب و حرفه ای ندارند و به همین دلیل منابع خود را در محل هایی با ریسک بالا و قدرت نقد شوندگی پایین سرمایه گذاری می کنند .

وی افزود: از آنجا که بانک ها اجزا ضروری اقتصاد کشور محسوب می شوند واحد های سرمایه گذاری قوی دارند که منابع انها را جهت سرمایه  گذاری های مولد مدیریت می کنند در حالیکه متاسفانه د ر بیمه ها واحد های مدیریت سرمایه گذاری به شکل حرفه ای وجود ندارد.

مدیر برنامه و بودجه بیمه ایران در ادامه تاکید کرد : برای دست یابی به شفافیت مالی و جلوگیری از احتساب سود های واهی مکانیزم های کنترلی  و معیارهای سنجش در شرکت های بیمه  باید افزایش یابد .

وی با اشاره به مکانیزم محاسبه ضریب خسارت گفت:   ضریب خسارت در واقع نسبت خسارت واقع شده به حق بیمه عاید شده است این در حالی است که این قاعده تنها گوشه ای از واقعیت را نشان می دهد بنابراین در محاسبه ضریب خسارت باید هرینه های جانبی مانند هزینه های عملیات بیمه گری ، کارمزد ، اتکایی اجباری و... را هم لحاظ کرد و اینجاست که خسارت ترکیبی خود را نشان می دهد.

اسد نژاد تاکید کرد: در واقع با مکانیزم های کنترلی بیشتر و شفافیت قوانین و معیار های سنجش دقیق باید به شفافیت مالی رسید.

اسد نزاد پیاده سازی اصول حاکمیت شرکتی را در شرکتهای بیمه راهکاری جامع برای تحقق شفافیت مالی دانست و اظهار داشت: در اصول حاکمیت شرکتی چهار اصل شفافیت ، پاسخگویی ، عدالت و رعایت حقوق ذینفعان سر لوحه کار قرار میگیرد .

نگاه ثانویه به بیمه وجود دارد

این عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه به ریشه یابی مشکلات فعلی صنعت بیمه پرداخت و خاطر نشان ساخت:در اقتصاد ایران به صنعت بیمه نگاه ثانویه وجود دارد و تا رمانی که ضریب نفوذ تصمیمات صنعت بیمه در اقتصاد کشور بالا نرود انتظار افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه واهی است.

به گفته وی با وجود اینکه بیمه مکانیزمی برای انتقال ریسک و ایجاد امنیت خاطر  و آسایش جامعه است اما این صنعت در اقتصاد سهم اندکی ایفا می کند و در حوزه تاثیر گذاری های اقتصادی نتوانسته است به خوبی عمل کند به طوریکه همه اجزا کسب و کار به صنعت بیمه نگاه ثانویه دارند.

اسد نژاد یاداور شد: تاثیر گذاری اندک صنعت بیمه از اقتصاد کشور و عدم  اثر گذاری بر نهاد های قانون گذار در روند بازنگری قانون بیمه شخص ثالث در مجلس شورای اسلامی و همچنین عدم نقش اثر گذارصنعت  در انتخابات اتاق بازرگانی خود را بیش از پیش  نشان داد.

به گفته وی نگاههای نهاد های تاثر گذار به صنعت بیمه ثانویه است به طوریکه این نگاه ثانویه در سایر بخش ها نیز مانند سرمایه گذاری ، مالی و آی تی و ... به چشم می خورد.

وی تصریح کرد: به طور مثال اکثر شرکت های آی تی به دلیل غلبه این نگاه ثانویه به صنعت ، شرکت های بیمه و نیاز های فناوری انها را به صورت جدی دنبال نمی کنند و البته از سوی شرکت های بیمه نیز کشش لازم وجود ندارد.

اسد نژاد تاکید کرد: تا وقتی صنعت بیمه جایگاه واقعی خود را در اقتصاد و جامعه پیدا نکند و از بعد ثانویه به آن نگاه شود انتظار شفافیت مالی را نمی توان داشت.

ضرورت قوانین زدایی از صنعت بیمه

این عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه در ادامه به راهکارهای ایجاد شفافیت مالی در شرکت های بیمه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:شفافیت مالی باید به صورت فرایند و پروسه دیده شود نه پروژه زیرا تطبیق با مقررات و قوانین به زمان نیاز دارد و بدون شک سطح بلوغ و رسوب سازمانی شرکت های بیمه با هم متفاوت است.

وی تاکید کرد: وجود قوانین کافی و وافی لازم است اما در حال حاضر تعدد قوانین پیچیده شرکت های بیمه را با چندگانگی روبرو کرده است ، بنابراین قوانین دست و پاگیر و غیر ضروری باید از پیکره صنعت زدوده شود.

بنابراین گزارش در فروردین ماه امسال، محمد ابراهیم امین، رییس کل بیمه مرکزی، با اشاره به صورت های مالی سال 92  شرکت های بیمه گفت: با کمال تاسف بیش از 80 درصد شرکت های بیمه در شناسایی سود به درستی عمل نکرده و مصوبات شورای عالی بیمه را اجرا نکرده اند.

 به گفته وی، سودهای شناسایی شده از پشتوانه کافی برخوردار نیست.

 وی با بیان اینکه اکثر شرکت ها از نیروهای با تجربه استفاده می کنند و همچنین اغلب شرکت ها متعلق به بخش غیردولتی بوده و به دنبال منافع سهامداران هستند، گفت: با وجود همه این مسائل هنوز چالش ها در جایگاه خود باقی هستند و در حوزه شناسایی سود به درستی عمل نمی شود.

وی با بیان اینکه اگر صنعت بیمه نتواند بین درآمدها و هزینه های خود تناسبی ایجاد کند آینده بیمه ها مطلوب نخواهد بود.

منبع ریسک نیوز