بیمه نوین

مرکز تخصصی خدمات بیمه ای

مرکز تخصصی خدمات بیمه ای

چشم انداز صنعت بیمه پس از توافق هسته ای چگونه خواهد بود
اعمال تحریم بر صنعت بیمه موجب شد که بیشتر بیمه‌های اتکایی به داخل کشور معطوف شود و این موضوع موجب افزایش ریسک صنعت بیمه در کشور شد.

به گزارش ریسک نیوز،و به نقل از شفاف در دوران تحریم، صنعت بیمه کشور موفق شد توانایی خود را افزایش دهد به‌طوری که توانست قدرت عملیاتی خود را بالا ببرد، اکنون این توانایی به جایی رسیده که محمد امین، رییس کل بیمه مرکزی گفته است: دولت سوئیس بیانیه داده و اعلام کرده است که شرکت‌های اروپایی برای ورود به صنعت بیمه کشور لحظه‌شماری می‌کنند. رفع تحریم و تسهیل صادرات و واردات موجب می‌شود شرکت‌های بیمه‌ای داخلی از زیر فشار شرکت‌های بیمه خارجی رهایی یابند و مستقل عمل کنند، در نتیجه شرکت‌های بیمه‌ای داخلی می‌توانند با شرکت‌های بیمه خارجی رقابت کنند.

 

اعمال تحریم بر صنعت بیمه موجب شد که بیشتر بیمه‌های اتکایی به داخل کشور معطوف شود و این موضوع موجب افزایش ریسک صنعت بیمه در کشور می‌شود اما شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند از طریق افزایش ظرفیت بیمه‌گری و انتقال ریسک بر این مشکل غلبه کنند. اثر تحریم بر صنعت بیمه کشور از دو کانال قابل بررسی و محاسبه بود. نخستین کانال یا اثر مستقیم تحریم بر صنعت، از اعمال محدودیت بر واگذاری اتکایی به شرکت‌های خارجی و اعمال محدودیت در ارتباط با فعالیت شرکت‌های خارجی در صنعت بیمه کشور ایجاد می‌شود. دومین کانال اثرگذاری غیرمستقیم تحریم بر صنعت، از طریق فشار بر متغیرهای کلان اقتصادی و در نتیجه، تاثیرپذیری صنعت بیمه داخلی از این متغیرها است. متغیرهایی مانند واردات و صادرات محصولات و تاثیر بر تولید ناخالص ملی (جی دی پی)، نرخ ارز و نرخ تورم داخلی در این زمینه دارای اهمیت هستند و صنعت بیمه کشور نیز مانند هر صنعت فعالی در کشور، از این متغیرها تاثیر می‌پذیرد.


صنعت بیمه یکی از شاخص‌های اقتصادی و رشد کشورها است
در این‌باره علیرضا زراعی، کارشناس صنعت بیمه گفت: در گذشته ابزار فشار تحریم‌ها در همه کشورها، صنعت بیمه بوده است، چون یکی از شاخص‌های اقتصادی و رشد کشورها از طریق صنعت بیمه محاسبه می‌شود. به عنوان نمونه یکی از پایه‌های اساسی در صنعت حمل‌ونقل بیمه کالا، بیمه محصول و بیمه حمل محصول است در نتیجه بعد از تحریم نمی‌توانستیم بیمه حمل‌ونقل را به هیچ کشوری ارجاع بدهیم. همچنین تحریم‌ها موجب شده بود تا توانایی شکستن ریسک بیمه را از کشور ما بگیرند در نتیجه باید کل صنعت حمل‌ونقل در داخل کشور بیمه شود، این در حالی است که در کل دنیا سعی می‌شود به دلیل ریسک‌های بالا انحصار بیمه از داخل کشور برداشته شود و بخشی از ریسک را به کشورهای که دارای صنعت بیمه هستند انتقال دهند.
وی افزود: رفع تحریم‌ها و تسهیل صادرات و واردات این امکان را فراهم می‌کند تا فعالیت‌های بیمه‌ای را به صورت آزاد انجام دهیم تا صنعت بیمه کشور زیرفشار شرکت‌های خارجی قرار نگیرد.
همچنین علیرضا کسراییان کارشناس صنعت بیمه در این زمینه می‌افزاید: بیشترین تاثیرات تحریم‌ها در صنعت بیمه بر صنعت حمل‌ونقل است به‌طوری که این محدودیت در صادرات و واردات به‌ویژه در حمل‌ونقل دریایی تاثیر بسیار منفی گذاشته و مبادلات خارجی را کم‌رنگ کرده بود.



بیمه‌ها در سایه تحریم قدرتمند شوند
صنعت بیمه کشور در سال‌های تحریم بی‌کار نبوده و در این زمینه اقداماتی را برای دور زدن تحریم‌ها به‌ویژه در صنعت حمل‌ونقل اندیشده است. در این‌باره علیرضا زراعی می‌گوید: تحریم‌ها موجب شد تا ما توان خودمان را افزایش دهیم تا صنعت بیمه بدون اتکا به شرکت‌های بیمه خارجی فعالیت‌اش را افزایش دهد.
وی افزود: اکنون توانایی ما در صنعت بیمه به حدی است که شرکت‌های بزرگ بیمه خارجی این نگرانی را دارند که با رفع تحریم‌ها شرکت‌های بیمه داخلی رقیب سرسختی ـ حداقل در منطقه ـ برای آنها باشد چون تحریم‌ها موجب شده است توان صنعت بیمه داخلی افزایش یابد. به عنوان نمونه محصولاتی که به خارج از کشور صادر می‌شود، در داخل کشور بیمه می‌شود و تاجر در خارج از کشور از این بیمه استفاده می‌کند به‌طوری که اگر مشکلی برای محصول پیش بیاید، به اندازه ارزش واقعی محموله به قیمت واقعی ارزی خسارت پرداخت می‌شود، در حالی که در گذشته این محصول در خارج از کشور بیمه می‌شد.
وی بیان کرد: درحال‌حاضر درحال مذاکره با کشور ترکیه هستیم تا گردشگران خارجی که از طریق ایران وارد ترکیه می‌شوند، پوشش بیمه‌ای کامل داشته باشند.

بیمه‌های خارجی پشت در بازارهای ایرانی
کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که با رفع تحریم‌ها شرکت‌های بیمه داخلی توان رقابت با کشورهای خارجی را دارند؛ حال این سوال پیش می‌آید که آیا شرکت‌های بیمه قدرتمند اروپایی و امریکایی با شرکت‌های داخلی همکاری خواهند کرد یا خیر؟ در این‌باره علیرضا کسراییان، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در سال گذشته، زمانی که مذاکرات هسته‌ای شروع شده بود و هنوز توافقی انجام نشده بود، شرکت‌های بیمه‌ای خارجی تمایلات خود را برای همکاری با ایران نشان دادند و در این زمینه تماس‌ها، مکاتبات و جلسات زیادی با ما داشتند تا بتوانند بلافاصله، بعد از رفع تحریم‌ها این شرکت‌ها حجم بسیار وسیعی از همکاری‌های مشترک را با ما آغاز کنند.
وی می‌افزاید: تحریم‌ها موجب شد صنعت بیمه، به سمت خوداتکایی پیش برود و از وابستگی به بیمه‌های خارجی به‌ویژه صنعت بیمه کشورهای اروپایی و امریکایی بکاهد و راهکارهای متعددی را به‌دست بیاورد تا بتواند به توانایی داخلی متکی باشد، به عنوان مثال قبل از تحریم‌ها بیمه‌های اتکایی را به خارج از کشور واگذار می‌کردند اما بعد از تحریم‌ها در داخل کشور به‌وسیله بخش خصوصی بیمه‌های اتکایی تاسیس شدند تا به خود متکی باشند.
همچنین تحریم‌ها موجب شد که شرکت‌های بیمه داخلی تمایلات بسیاری به شرکت‌های بیمه آسیایی نشان دهد تا بتوانند با ایجاد کنسرسیوم و شرکت‌های اتکایی که بخشی از سهام آن شرکت‌ها در اختیار شرکت‌های داخلی و بخشی دیگر در اختیار شرکت‌های بیمه‌ای آسیایی قرار دارد، تحریم‌ها را دور بزنند.
در پایان باید گفت اکنون ایران در یک فرصت تاریخی بی‌سابقه قرار دارد تا بتوانیم با رفع تحریم‌ها اقتصاد کشور را رونق دهیم به عقیده کارشناسان اقتصادی با رفع تحریم‌ها واردات و صادرات کالا افزایش می‌یابد و تاثیر بیمه‌ها دوچندان می‌شود به‌ویژه آنکه با رفع تحریم‌های نفتی و افزایش صادرات نفت، بیمه‌های نفتکش‌های کشور فرصت سودآوری فراوانی را برای صنعت بیمه کشور به ارمغان خواهند آورد.