بیمه نوین

مرکز تخصصی خدمات بیمه ای

مرکز تخصصی خدمات بیمه ای

پس از توافق جامع تهران با پنج قدرت جهان بر سر پرونده هسته ای این کشور، اکنون ایران به فرصتی دائمی برای سرمایه گذاران شجاع خارجی در تمامی زمینه ها اعم از صنعت بیمه تبدیل شده است.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از صنعت بیمه، روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: در ایران اکنون فرصت‌های بسیاری برای کسانی وجود دارد که خواهان سرمایه گذاری هستند و شجاعانه در مقابل ریسک های موجود می ایستند. هتل های تهران توسط مدیران اجرایی شرکت های بزرگ بین المللی انعطاف پذیر اخیرا رزرو و پر شده است؛ این در حالی است که مذاکرات ایران با گروه موسوم به 5+1 بر سر لغو تحریم های اقتصادی این کشور پس از ماه ها کشمکش به تازگی به سرانجامی منطقی رسیده است.

با داشتن عنوان چهارمین دارنده ذخایر نفتی جهان و دومین بازار گاز طبیعی، اغلب به ایران به عنوان اقتصادی در خاورمیانه نگاه می شود که بر مبنای دلارهای نفتی اداره می شود و راهیابی به آن به سادگی صورت می گیرد؛ اما در حقیقت این کشور یکی از پیچیده ترین اقتصادهای منطقه را دارد که با داشتن بازار بزرگ سرمایه گذاری، پایگاه های صنعتی توسعه یافته و جمعیتی انبوه، از آن به عنوان فرصتی ویژه برای ارائه خدمات مالی مانند خدمات مخابراتی، بانکداری و صنعت بیمه یاد می شود.

طبق گزارش شرکت خدمات مالی و تأمین سرمایه "رنسانس کپتال"‌ (Renaissance Capital) یکی از بزرگترین شرکت های تأمین سرمایه در روسیه که برای بازارهای نوظهور در دنیا خدمات مالی ارائه می کند، میزان تولید ناخالص داخلی سال گذشته ایران حدود 437 میلیارد دلار (282 میلیارد پوند) بود که این کشور را در جایگاه بیست و هفتمین اقتصاد جهان و جلوتر از کشورهای مانند اتریش قرار می دهد.

در این گزارش آمده است که به رغم تحریم های سخت اقتصادی که شرکت های بین المللی را از تجارت با جمهوری اسلامی منع می کرد و اجازه نمیداد شرکت های ایرانی مبادلات مالی جهانی داشته باشند، اقتصاد این کشور به دلیل وجود پایگاه های صنعتی محکم و افراد تحصیلکرده بیشمار، زنده و پابرجا مانده بود. این ویژگی ها در کنار جمعیت بالای 80 میلیون نفر، "مارتین اسورل" مدیر اجرایی شرکت بزرگ تبلیغاتی (WPP) را در سال گذشته بر آن داشت که از ایران به عنوان مرزهای اصلی دست نخورده برای تجار یاد کند.

خلاف دیگر کشورهای سنی مسلمان همسایه مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی، ایران دارای جمعیت داخلی وسیعی است که می تواند توسعه صنعتی در مقیاس بزرگتر را حفظ کند. این کشور همچنین به خوبی گسترش پایگاه های صنعتی اش را مدیریت می کند. صنعت اتومبیل سازی این کشور سالانه بالغ بر یک میلیون اتومبیل تولید می کند و این در حالی است که تاکنون صنایع فعال به دلیل تحریم ها دستیابی محدودی به تکنولوژی های جدید و مالی داشته است. یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت در این مسیر، نه تنها تقاضای گسترده جمعیت طبقه متوسط این کشور بلکه ارتباط بسیاری از شرکت ها با گروه های اصلی سیاسی است.

همین مسئله باعث شده است که ایران برای جذب تجار فعال در صنعت بیمه بسیار بازار چشمگیری محسوب شود. بازار بیمه ایران برای بسیاری از شرکت های بین المللی بازار ناشناخته‌ای است اما نفوذ پایین بیمه به ویژه بیمه عمر این بازار را از اهمیت فوق العاده ای برخوردار کرده است. از سوی دیگر،‌ برخی از پوششهای بیمه‌ای مانند بیمه درمان و اتومبیل در این کشور اجباری است و از همین رو پتانسیل فراوانی برای شرکت های وجود دارد که در بخش بیمه غیرعمر فعالیت میکنند. همچنین به گفته تحلیل گران، سرمایه گذاری در بخش بیمه عمر به دلیل اینکه این صنعت در ایران، صنعت نوپای به شمار می رود، می تواند بسیار سودده باشد.

در بخش پایانی این روزنامه انگلیسی آمده است: به هر حال مهمترین بخش اقتصادی ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای خاورمیانه و منطقه، به غیر از بخش انرژی بخش بانکداری این کشور است که اکنون با لغو تحریم های اقتصادی اعمال شده از سوی آمریکا، این بخش برای موسسه های مالی بسیار جذاب شده است چرا که بانک های غربی هم می توانند شعبه های بسته شده در تهران را دوباره بازگشایی کنند و هم زمینه تاسیس دفاتر جدید مهیا شده است.